A keresőmarketing jelentősége, szerepe és elemei

A keresőmarketing (vagy ahogy sokan nevezik: SEM) egy olyan digitális terület, amelynek célja, hogy növelje egy weboldal láthatóságát a keresőmotorok találati oldalain (SERP). Ez a technológia már a 90-es évek közepén megjelent, és azóta elképesztő fejlődésen esett át. Ma már szinte megkerülhetetlen eszköznek számít az online marketingben.

A keresőmotor egy olyan szoftverrendszer, mely feltérképezi a világhálót, majd a felhasználó által beírt szavak alapján megpróbálja a legjobb webes találatokat megmutatni. A keresési eredmények általában egy találatsorban jelennek meg, amelyet gyakran keresőmotorok találati oldalainak (SERP) neveznek. Az információ lehet weboldalakra mutató linkek, képek, videók, infografikák, cikkek, kutatási dokumentumok és más típusú fájlok keveréke.

A keresőmarketingnek napjainkban meghatározó a szerepe.

A mai digitális korban a keresőmarketing szinte minden vállalkozás számára kötelező elem az ügyfélszerzéshez. A fogyasztók túlnyomó többsége ugyanis online kezd el keresni, ha valamilyen információt szeretne megkapni, valamint ha egy termék, vagy szolgáltatás iránt érdeklődik. A SEM segítségével egy vállalkozás éppen akkor tudja megszólítani ezeket az embereket, amikor éppen érdeklődő fázisban vannak és konkrét dolgok után kutatnak. Egyes statisztikák szerint napi szinten több mint 3,5 milliárd alkalommal használják a Google-t világszerte, míg a Bingben közel 1 milliárdszor keresnek valamit az emberek.

Milyen főbb területei vannak a keresőmarketingnek (SEM-nek)?

A keresőmarketing alatt többféle eszközt is érthetünk, éppen ezért mindenképpen szét kell bontani az egyes területeket. A közös bennük, hogy ezek egyike, vagy akár egyszerre több is megjelenik akkor, amikor egy felhasználó rákeres valamire a keresőben.

Az egyik gyakran használt SEM eszköz a Google, Bing, Yahoo Ads. Ezeket összefoglaló néven PPC hirdetéseknek is szokták nevezni. Fő tulajdonságuk, hogy a vállalatok fizetnek azért, hogy megjelenjenek a találati listában akkor, amikor egy számukra releváns kifejezésre keresnek a fogyasztók. Ezeknél a hirdetéstípusoknál jellemzően kattintásonként kell fizetni és többnyire nagyon kedvező az áruk.

A másik gyakori SEM eszköz a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Ennek lényege az, hogy a vállalatok – jellemzően szakértők bevonásával – „megszerettetik” a keresőrendszerrel a weboldalukat, hogy a nem fizetett találati listában minél előkelőbb helyen szerepeljenek. Egyes elemzések alapján mindössze 0,63-5%-a kattint tovább a fogyasztóknak a második találati oldalra a keresés során. A SEO főbb területei a kulcsszókutatás, az oldalon belüli optimalizálás (tartalmi és technikai), valamint a linképítés.

Az előző két eszközön felül számtalan egyéb dolog is beletartozik a SEM-be. Vállalkozásonként eltérő, hogy üzletileg melyikkel érdemes foglalkozni. A teljesség igénye nélkül ide tartoznak a kép- és videós találatok, valamint a fizikai üzletekre történő optimalizálás.

A keresőmarketing jövője

A keresőmarketing izgalmas fejlődési íven haladt eddig is, és ez a jövőben sem fog változni. Amit ma már tudni lehet, hogy olyan innovációk lesznek népszerűek belátható időn, mint a hangalapú keresés, az AI használata a keresőkben, a gépi tanulás, vagy a virtuális kiterjesztett valóság.

Egy dolog biztos: nagyon kevés olyan vállalat létezik világszerte, akiknek ne lenne hasznos a keresőmarketing az ügyfélszerzéshez. Legyen szó egy apró helyi boltról, vagy egy kontinenseken átívelő multinacionális cégről, a SEM hatékony és fontos szerepet tud betölteni a marketingben.