A külföldi használt autó import virágkorát éli. Míg itthon egy család átlag 5-8 évet használja ugyan azt az autót, addig Németországban vagy a másik nagy kedvenc Svájcban, a használt autók átlag életkora kb 3-5 év. És ez bizony fontos tényező, mint ahogy az is, hogy a tükör sima német és svájci utakon suhanó idős orvos házaspár nem tapossa szét az autót, nem úgy, mint az itthoni használt autók esetében (lásd itthoni BMW E36/E46 piac). Egy szónak is száz a vége ki lehet fogni igazán alkalmi vételeket a külföldi autópiacokon. Sőt a Briteknél is vannak autós árverések, amelyeket érdemes figyelni. Viszont a magyar bürokrácia ezt a szegmenst is erősen kézben tartja, a honosítás és a forgalomba helyezés bizony nem kis költséggel és idő ráfordítással jár. Nézzük mire számíthat aki külföldről vásárol használt autót.
Kiutazás és vásárlás
Tételezzük fel, hogy felmértük a magyar és a külföldi piacot is és szemünk egy kinti autón akadt meg. Ha meg van a kiszemelt autó, lehet tervezni az utat, mivel csak úgy látatlanban amúgy sem szabad autót vásárolni és a papírok megírásánál is jobb, ha jelen vagyunk személyesen. A kiutazás költségei a benzin, a pálya matricák és a hideg élelem, ez távolságtól függően csak oda kb. 30 ezer forint. Vissza felé szintén ennyivel számoljunk, amihez még számoljuk hozzá, az ideiglenes rendszám kiváltásának költségét, ami még 20-30 ezer forint.
Papírok
Kiérkezéskor mérjük fel az autót, járjuk alaposan körbe és kérdezzünk…sokat! Ha nem vagyunk biztosak a nyelvtudásunkban, mindenképpen vigyünk magunkkal valakit, aki áthidalhatja a nyelvi akadályokat. Nagyon fontos, hogy az autó papírjai is rendben legyenek. A forgalmi engedély, illetve annak pontos adatai mindennél fontosabbak, ha ugyanis valami nem stimmel az adatokkal, legyen szó autóról vagy motorkerékpárról, a jármű nem helyezhető forgalomba, és csak alkatrésznek lesz jó. A kiutazás mellett szól az is, hogy ha itthon vásároljuk meg a behozott autót, vagyonszerzési illetéket is kell fizetnünk, külföldi vásárlás esetén ez alól mentesül a vásárló. Az adásvételi szerződést két nyelven kell megkötni, melyben a vásárló, az eladó és a jármű minden adata benne kell, legyen, beleértve az aktuális kilométerállást is, valamint a birtokba adás percre pontos idejét, helyszínét, s természetesen az árat, mely a hely szerinti hivatalos pénznemben kell, legyen. Kint az autót a vásárlás után átmenetileg ki kell vonatni a forgalomból export céllal és ezután jöhet haza az autó, traileren vagy ideiglenes rendszámmal a saját lábán.
Tételezzük fel, hogy ezeken túl vagyunk, sikerült trailert szerezni, vagy kiváltani az ideiglenes rendszámot, és elindulunk haza.
Az autó behozatal után indulhat a túra, irodáról irodára.
Haza értünk egyben, minden papírral ( EU-s kiskönyv, vagy hazai származás igazolás is meg van) .Irány a Nemzeti Közlekedési Hatóság területileg illetékes regionális igazgatósága által jármű honosításra felhatalmazott vizsgálóállomása. Ezekből kettő van, egyik Óbudán a Mozaik utcában, a másik pedig Kispesten a Vasgereben utcában. Itt a várakozási idők még elviselhetők. A vizsgaállomáson, jármű honosítási eljárást kell kezdeményeznünk. Ez körülbelül 8000 forint, és a szemle során ellenőrzik és rögzítik a gépjárművünk adatait, a külföldi forgalmi vagy típus-jóváhagyási engedélye alapján. Továbbá ellenőrzik a műszaki állapotot, és a környezetvédelmi szempontoknak való megfelelést. Ha nincs, az autón műszaki vizsga vagy valamit nem megfelelőnek találnak, akkor hazai vizsgát kell tenni.
Vámhivatal
Ha itt végeztünk és megkaptunk minden szükséges iratot, következő utunk a vámhivatalhoz vezet. Itt megállapítják regisztrációs adó mértékét, amit rögtön be is kell azt fizetnünk – nem az Eu-ból származó gépkocsi esetén a vámot is ekkor szabják ki. Itt kell a NAV egységes ügyfél nyilvántartása miatt vámazonosító (VPID) számot is kérni. A várakozás itt is minimum 1 óra, de számoljunk inkább 2 órával. Fizetni átutalással tudunk, amit érdemes OTP-ből indítani, mivel itt hamar kiállítják az igazolást az utalásról, amivel ezután kézhez kaphatjuk az újabb iratokat, amelyekkel már elmehetünk az okmányirodába.
Okmányiroda
Ekkor már tudunk kötelezőt is kötni az autóra, amit érdemes online intézni. Az okmányirodában fogadnak időpontot foglalva is, viszont itt is sok várakozásra számítsunk. Ide is érdemes megfelelően olvasható, javítás nélküli és az előírásoknak megfelelő szerződéssel érkezni, hogy rögtön elfogadják. Ezután kiválthatjuk a forgalmit és a törzskönyvet (ezt postázzák). Ezt összesen 12 ezer forintért, és a két rendszámot 8500 Ft-ért.Utolsó fizetendő tétel a rendszám érvényesítő címke kb. 600 forintért.
Összegezve nagyjából egy napot kell szánni erre a procedúrára, a megfelelő iratokkal felfegyverkezve. Aki ezt elkerülné, fizethet is egy olyan személynek, aki intéz ilyen ügyeket. Viszont ennek az ára gyakran elég magas. Illetve számos vállalkozás foglalkozik autó behozatallal és a hozzá tartozó ügyintézéssel. Érdemes lehet nem csak az autó, de az ügyintéző piacot is felmérni a vásárlás előtt.